Jeg vil under tre timer på maraton

Postet av Fredrikstad IF den 10. Jul 2023

Det er når du deltar i løp du blir bedre, mener FIFs Fred Morgan Larsen. Han lever som han lærer, og 56-åringen har et hårete mål om å løpe maraton under tre timer. Han har nærmer seg stadig.

DEN BESTE TRENINGEN: Morgan er overbevist om at den beste treningen er å delta i løp, og det gjør han ganske ofte.

-I ungdomsårene prøvde jeg litt av hvert innen idrett. Var blant annet innom bryting, turn og fotball. I 1981 meldte jeg meg inn i Sarpsborg Roklubb, noe som skulle vise seg å bli mitt andre hjem i nærmere 20 år. Roing er en tøff idrett som innebærer mye løping og styrke. Mye av treningsgrunnlaget jeg opparbeidet meg gjennom roingen har jeg nok også tatt med meg videre i livet. Roing ble ingen stor karriere resultatmessig, men noen NM og internasjonale mesterskap ble det. Min siste regatta rodde jeg i 1999. Så ble det noen år med mindre trening, selv om jeg holdt koken med løping 2-3 ganger i uken, forteller han.

Men så fikk han «hjelp» av datteren sin.

-Da Julie sluttet med håndball og begynte med friidrett, hang jeg meg på og begynte å trene litt mer. Lysten på å konkurrere har jeg alltid hatt, og etter hvert kom også lysten til å delta på noen konkurranser. Jeg liker å trene, og jeg liker å konkurrere. Jeg mener den beste form for trening og utvikling er å delta på diverse løp. Da får man ofte ut det beste, og gir opp mot maks uansett. Det skjer noe med hodet når man får et startnummer på brystet. Det å trene med andre er selvfølgelig også viktig i forhold til utvikling, er hans klare beskjed.

Og som vi ser lenger ned i saken, så lever FIFeren som han lærer. Og han har også en helt klar treningsfilosofi.

-I forhold til progresjon og utvikling er at man må trene på det man vil bli god på, eksempel maraton.  Skal man forbedre seg på maraton, mener jeg at det er bedre å trene 2x30 min, 3x20 min, 4x15 min fremfor 45/15, 400-metere osv. Så må man også legge inn noen progressive langturer som bør være et sted mellom 25 og 35 km. På utholdenhetstreningen er det viktig at vi styrer og kontrollerer varigheten, intensiteten og treningsinnholdet slik at vi oppnår målet med treningen, nemlig på sikt bli en bedre løper. Da tror jeg man vil utvikle seg i riktig retning. Det er viktig å ha noen mål å trene mot. Gjerne en konkurranse. Det gir motivasjon og mening.

Og denne systematikken har ført til en rimelig god progresjon.

-Jeg trener nok ikke noe mer nå enn det jeg gjorde for tre, fire år siden, men jeg trener mer systematisk og har mer kvalitet i øktene. Tidligere tok jeg meg bare en joggetur, men nå prøver jeg å få til to kvalitetsøkter pr. uke. I tillegg minimum en langtur pr. måned. Langtur er å betegne som minimum 27 km, helst over 30 km. Målet med treningene er å få best mulig resultat i konkurranse. Tror jeg har en del å hente, spesielt på maraton. Kapasitet er stikkordet, og det er her jeg må trene smart. Det å klare å holde jevn høy fart over lang tid krever tålmodighet og systematisk trening over lang tid. Prøver å få til 70 kilometer i uken.

MER SYSTEMATISK: -Jeg trener nok ikke noe mer nå enn det jeg gjorde for tre, fire år siden, men jeg trener mer systematisk og har mer kvalitet i øktene, forteller supermosjonisten.

Morgan har hittil år løpt disse løpene:

1. Santa Pola halvmaraton/Spania, 1.28.03

2. Drammen 5 km, 18.37

3. Wien Maraton, 3.18.04

4. Glommaløpet, 1.03.59

5. Vibeke Skofterud minneløp, 1.32.10

6. NM halvmaraton, 1.27.05

7. Hamarløpet 10 km, 39.24

Og det mangler ikke på ambisjoner hos den energiske supermosjonisten.

-Målet har vært under 40 minutter på 10K og under 20 minutter på 5K. Spesielt gledelig synes jeg det var med 18.37 på 5k i Drammen. Det holder fortsatt til en topp 10 plassering i Norge i aldersbestemte grupper. Jeg kan røpe at jeg har et hårete mål om en gang å klare en maraton på under 3 timer. Det er kanskje urealistisk å legge listen så høyt, men jeg mener det er mulig, selv om alderen ikke akkurat er på min side. Målet i år er å klare en maraton på rundt 3.10, avslutter den dedikerte og ambisiøse 56-åringen

I SNØFØYKA: Halvmaratonen Vibeke Skofterud i snøføyka stoppet ikke Morgan i å få nok en god tid.

Tekst: Rino Rådahl