Flott Østfold-innsats i Lerøy-lekene

Postet av Fredrikstad IF den 6. Sep 2020

Østfold tok en flott annenplass i Lerøy-lekene region Østlandet på Rjukan i helgen.

Etter lange og omfattende forberedelser kunne endelig årets Lerøy-leker avvikles i helgen. Dette er tradisjonelt det store årlige høydepunktet i friidrett for 13- og 14-åringer. Nærmere 600 deltakere fra Finnmark i nord til Agder i sør var samlet til dyst på tre arenaer: Rjukan, Haugesund og Trondheim. De var arrangører for de tre regionene henholdsvis Østlandet, Vestlandet og Midt- og Nord-Norge. Veien fram til arrangementene har vært kronglete i år på grunn av smitterisiko og lokale utbrudd av corona. Først for en uke siden ble det klart at arrangementene kunne gå som planlagt med noen justeringer. Stor dugnadsinnsats og velvillighet gjorde dette mulig. Over to dager ble det det gjennomført hele 62 øvelser fordelt på jenter og gutter i de to årsklassene.

På Østfoldlaget stilte disse fra FIF. Bak fra venstre: Robin Agard, Leander Ulvøy, Vetle Aleksander Gulaker og Sean Martin Bjønnes. Foran fra venstre: Freia Haraldsen Skaset, Tuva Kristine Ansteensen, Aurora Ellefsen, Hermine Ellefsen og Ingrid Westberg.

Region Østlandet omfattet de sju idrettskretsene: Akershus, Østfold, Buskerud, Vestfold, Telemark, Innlandet og Oslo. Østfold stilte med 20 deltakere hvorav hele ni var fra FIF. Laget gjorde det meget godt og ledet sammenlagt etter første dag etter jevne resultater over hele linja. Kampen om tet-posisjonene fortsatte dag to der duellen i toppen tilspisset seg. Det endte med seier til Akershus med 373 poeng, Østfold på en meget respektabel annenplass i det gode selskap fikk 350 poeng, mens Buskerud tok tredjeplassen med 311 poeng. Samlinger og konkurranser i Lerøy/ fridrettskretsens regi, er til stor inspirasjon for unge utøvere. De styrker samhold og vennskap og etablerer bånd mellom både klubber og utøvere. Og ikke minst en hyggelig tur og opplevelse i disse spesielle tider.

Østfoldlaget talte ialt 20 jenter og gutter fra idrettskretsen klubber

Av Rolf B. Gundersen (tekst)

og Jørgen Westberg (foto)

Se resultater: her